Tervetuloa bloggaamaan Kalajoen ja Hiekkasärkkien matkailuasioita!

Kommentoi kokemuksiasi, matkailuun liittyviä uutisia ja juttuja.
Blogi on avoin kaikille matkailuyrittäjistä asiakkaisiin. Tule mukaan tiedottamaan ja kommentoimaan. Kommentointi on vapaata ja avointa, asiattomat ja alatyylin jutut kuitenkin poistetaan. Jos käytät kommentissasi muiden henkilö- tai yritysnimiä, niin kerrothan kuka itse olet - reilu peli :o). Muuten voit käyttää nimimerkkiä.
Tutustu myös Kalajoen matkailun kotisivuun www.kalajokimatkailu.fi
ja Facebookissa "Kalajoki Hiekkasärkät fan & fun club".

Kalajoki hiekkasärkät ilmakuva

Kalajoki hiekkasärkät ilmakuva
Hyppää lomalle Kalajoen Hiekkasärkillä

keskiviikko 4. elokuuta 2010

Kalajoen matkailukuulumisia elokuussa 2010

Bloggari joutui yllättäen toimittajan tenttiin, onneksi kirjalliseen. Bologgari tietenkin vastasi ja kertoi matkailun kuulumisia epävirallisesti. Oikein joutui Bloggari miettimään kommentteja ja Kalajoen sekä Hiekkasärkkien kehumiseksihan se meni...
Mutta onhan aihettakin! Näiden asioiden vuoksi Kalajoelle ja Hiekkasärkille tullaan lomailemaan. Bloggari OIKEIN ISOLLA  kirjoitti ja kommentoi.

Lue kiperät kysymykset kommentit alla.


Minkälainen merkitys matkailulla on Kalajoen kaupungille ja yrittäjille?

MATKAILU ON KALAJOELLA YKSI MERKITTÄVIMMISTÄ TOIMIALOITA PUU- JA METALLITEOLLISUUDEN, MAATALOUDEN JA TURKISTARHAUKSEN LISÄKSI. ERITYISEN MERKITTÄVÄ TOIMIALA MATKAILU ON NIEMNOMAAN TYÖLLISTÄVÄNÄ PALVELUALANA. MATKAILUA EI MM. VOI SIIRTÄÄ MUUALLE, VRT. ELEKTRONIIKKATEOLLISUUS, ELI SE JA MATKAILUN TYÖPAIKAT OVAT TÄÄLLÄ JA PYSYVÄT .AIKA HANKALA OLISI HIEKKASÄRKKIEN MATKAILUALUETTA SIIRTÄÄ KIINAAN.

MATKAILU ONKIN OLLUT KASVAVIN TOIMIALA KALAJOELLA JA SEN MERKITYS KAUPUNGILLE ON MERKITTÄVÄ NIIN TYÖLLISTÄVÄNÄ KUIN TALOUDELLISELTA KANNALTA. YLEISMAAILMALLISESTIHAN MATKAILU ON ENITEN KASVAVA TEOLLISUUDENALA. MATKAILU JA KALAJOEN HIEKKASÄRKÄT EHKÄ ON MYÖS TUONUT KALAJOEN KAUPUNGILLE ENITEN POSITIIVISTA IMAGOA JA TUNNETTUUTTA.

MATKAILU PALVELUALANA MYÖS TYÖLLISTÄÄ MERKITTÄVÄSTI. YMPÄRIVUOTISESTI SUORAAN EPÄVIRALLISESTI ARVIOIDEN NOIN 200 HENKILÖÄ JA SESONKINA N. 500 HENKILÖÄ. MERKITTÄVÄ OSUUS SESONKINA ON NUORISOTYÖLLISTÄJÄNÄ.
MATKAILUN VÄLILLINEN VAIKUTUS ON VIELÄKIN SUUREMPI. VOISI JOPA TODETA, ETTÄ MATKAILU SUORANAISESTI JA VÄLILLISESTI TYÖLLISTÄÄ KALAJOELLA TUHANSIA HENKILÖITÄ, KUN OTTAA HUOMIOON MATKAILUN VAIKUTUKSEN KAUPPOJEN, LIIKENTEEN JA RAKENTAMISEN VÄLILLISINÄ VAIKUTUKSINA. MYÖNTEINEN MATKAILUIMAGO LISÄÄ KALAJOEN HOUKUTTAVUTTAA JA KALAJOEN ASUKASMÄÄRÄN KASVU ON OLLUT SEUTUKUNNAN JA YMPÄRISTÖN KESKIVERTOA PALJON KORKEAMMAT.

MATKAILUTULOSTA JA MATKAILUN VAIKUTUKSISTA KOKONAISUUTENA EI VALITETTAVASTI OLE SAATAVILLA TUTKITTUA TIETOA, KOSKA EDELLINEN TUTKIMUS ON TEHTY 2000 -LUN ALUSSA, EIKÄ SE VASTAA NYKYTILANNETTA OLLENKAAN. UUSI TUTKIMUS ON TULOSSA PARIN VUODEN SISÄLLÄ.

Millä alalla kaupunki kampanjoi vai onko kampanjointi yrittäjien homma?


MATKAILUN OSALTA MARKKINOINTI ON ANNETTU KALAJOKI MATKAILUYHDISTYS RY:N HOIDETTAVAKSI. YHDISTYKSEN JÄSENINÄ ON YLI 40 MATKAILUN YRITYSTÄ ELI YLI 90 % KAIKISTA MATKAILUYRITYKSISTÄ. YHTEISMARKKINOINTI HOITAA KÄYTÄNNÖSSÄ KALAJOEN JA HIEKKASÄRKKIEN MARKKINOINNIN JA MAINNONNAN JA RAHOITTAA SEN MATKAILUYRITYSTEN OSALLISTUMISMAKSUINA. YHTEISMARKKINOINNIN BUDJETTI ON VUONNA 2010 HIEMAN ALLE 200.000 €, ELI MERKITTÄVÄ SUMMA. LISÄKSI TULEE VIELÄ YKSITTÄISTEN MATKAILUYRITYSTEN MARKKINOINTIPANOSTUKSET.
KALAJOKI JA HIEKKASÄRKÄT ON OLLUT ESILLÄ VALTAKUNNALLISESTI MATKAMESSUILLA, VALTAKUNNALLISELLA ESITEJAKELULLA (45.000 KPL), ILTAPÄIVÄLEHDISSÄ JA LAAJALLA TV-KAMPANJALLA ERI TV-KANAVILLA. LÄHIALUEELLA (150 KM SÄTEELLÄ) KALAJOKI ON OLLUT ESILLÄ PAIKALLIS- JA ALUEMEDIOISSA. INTERNETMARKKINOINTI ON OLLUT AGRESSIIVISTA JA KÄVIJÄMÄÄRÄT WWW.KALAJOKIMATKAILU.FI -SIVUILLA OVAT KASVANEET MERKITTÄVÄSTI.

KALAJOEN KAUPUNKI EI AIKAISEMPAAN VERRATTUNA OSALLISTU ENÄÄ MARKKINOINTIIN SUORAAN RAHALLISESTI, VAAN KESKITTYY MATKAILUA TUKEVAAN INFRASTRUKTUURIN JA TUKIPALVELUJEN KEHITTÄMISEEN. KALAJOKI AKATEMIA OSALLISTUU MATKAILUN KEHITTÄMISEEN JA TUKEE MATKAILUYHDISTYSTÄ TOIMILLAAN. 

Miten Kalajoen matkailulla on mennyt tänä vuonna?

EDELLISVUOTENA KÄVIJÄMÄÄRÄT KASVOIVAT YLI 10 % KOKO SUOMEN LUKUIHIN VERRATTUNA JA TÄLLE VUODELLE TOIVOTAAN VASTAAVAA KASVUA.
ALKUVUOSI OLI KÄVIJÄMÄÄRILTÄÄN EDELLISVUOTTA HUONOMPI, MIKÄ JOHTUI OLETETTAVASTI YHDEN SUURIMMAN MAJOITTAJAN HOTELLI RANTAKALLAN KIINNI OLOSTA HUHTIKUUHUN ASTI, MAALISKUUSSA KASVUA OLI ILAHDUTTAVASTI YLI 14 %. KESÄKUUKAAN EI PÄÄSSYT VIIMEVUOTISEEN, MIKÄ TAAS JOHTUI SIITÄ, ETTÄ JUHANNUS OLI TÄNÄ VUONNA VIIKKOA MYÖHEMMIN; SUOMALAISTEN LOMAKAUSIHAN ALKAA VASTA JUHANNUKSELTA. HEINÄKUU ENNAKKOTIETOJEN MUKAAN TAAS ON ENNÄTYKSELLINEN, JOILLAIN YRITYKSILLÄ KÄVIJÄMÄÄRÄT JA LIIKEVAIHTO OVAT KASVANEET JOPA 20-30%! ELOKUU RATKAISEE KOKO KESÄN TULOKSEN. KESKIHUONEHINNAT OVAT KASVANEEN KYSYNNÄN VUOKSI KASVANEET MERKITTÄVÄSTI. AURINKOISET ILMAT AINAKIN OVAT MATKAILUA SUOSINEET JA NIIDEN TOIVOTAAN JATKUVAN ELO-SYYSKUUSSAKIN. TILASTOKESKUKSEN TARKAT LUVUT ILMESTYVÄT SYYSKUUSSA.

Mitkä ovat suosituimmat kohteet?


MAJOITUKSEN SUHTEEN SUISITUIN KOHDE ON YLIVOIMAISESTI HIEKKASÄRKÄT TOP CAMPING -LEIRINTÄALUE, JONKA KAPASITEETTI JA KÄVIJÄMÄÄRÄT OVAT KOKO SUOMEN SUURIMMAT. SUURI OSA MATKAILIJOISTA YÖPYY LOMA-ASUNNOISSA JA MÖKEISSÄ, JOISTA TARKKAA TILASTOINTIA EI VIELÄ OLE. PÄIVÄKÄVIJÖITÄ, JOITA EI TILASTOIDA ON MYÖS TODELLA PALJON. ON ARVIOITU, ETTÄ KALAJOELLA JA HIEKKASÄRKILLÄ VIERAILEE VUOSITTAIN LÄHES MILJOONA KÄVIJÄÄ.
SUOSITUIMMAT VIERAILUKOHTEET OVAT TIETENKIN HIEKKASÄRKKIEN HIEKKARANNAT. JUKUPARK ON MERKITTÄVIN YKSITTÄINEN KOHDE YLI 50.000 KÄVIJÄLLÄÄN JA KYLPYLÄ SANIFANI VETÄÄ MYÖS VÄKEÄ. GOLFKENTÄN PELAAJAMÄÄRÄT OVAT MYÖS MERKITTÄVÄT JA GOLF ONKIN YKSI ALUEEN VETOVOIMATEKIJÖISTÄ MEREN, HIEKAN JA VESILOMAKOHTEIDEN LISÄKSI. KULTTUURIKOHTEET KUTEN PLASSIN ALUE JA KALLAN KARIT OVAT MYÖS KASVATTANEET KÄVIJÄMÄÄRIÄÄN EDELLISVUODESTA.

Miten muut kuin rantakohteet vetävät esim. vanha kaupunki?


PLASSIN JA KALLAN KARIEN VETOVOIMA KASVAVAT VUOSI VUODELTA. TARKKOJA KÄVIJÄMÄÄRIÄ EI VIELÄ OLE SAATAVILLA ENNEN SYYSKUUTA. MYÖS MAATILAMATKAILUN SUOSIO ON KASVUSSA.

Miten matkailua tulisi kehittää?

VARSINKIN KESÄKUUKAUSINA MAJOITUSKAPASITEETTI ON RIITTÄMÄTÖNTÄ. HAASTE ON MYÖS KANSAINVÄLISTEN ASIAKKAIDEN MÄÄRÄN LISÄÄMINEN YMPÄRIVUOTISESTI. YLEENSÄKIN YMPÄRIVUOTISUUS ON KALAJOEN MATKAILULLE ISO HAASTE.
HAASTEITA OVAT MYÖS SÄHKÖISEN MARKKINOINNIN JA SOSIAALISEN MEDIAN KEHITTYMINEN SEKÄ YMPÄRISTÖASIAT. NÄIHIN ASIOIHIN PANOSTAMME TULEVAISUUDESSA ERI PROJEKTEISSA JA STRATEGIOISSA.

Ovatko turistit kotimaasta vai enemmän ulkomailta?

VALTAOSA MATKAILIJOISTA ON KOTIMAISIA. ULKOMAISTEN MATKAILIJOIDEN OSUUS ON KESÄLLÄ HIEMAN ALLE 10 % JA YMPÄRIVUOTISESTI ALLE 5 %. TÄSSÄ ON MEILLE TULEVAISUUDEN HAASTE KANSAINVÄLISTYMISESSÄ.

Minkä verran on kävijöitä ollut tänä vuonna verrattuna edelliseen?

KUTEN YLLÄ TOTESIN TILASTOKESKUKSEN LUVUT KESÄLTÄ TULEVAT VASTA SYYSKUUN PUOLIVÄLIN JÄLKEEN JA ELOKUU VASTA LOKAKUUSSA.

Mitkä ovat Kalajoen valtit?

KALAJOEN VALTIT OVAT MONIPUOLINEN MERELLINEN MATKAILUKESKUS, JOKA MUUNTUU ERI VUODENAIKOJEN MUKAAN. KÄRKITUOTTEET OVAT MERI, HIEKKA, KYLPYLÄ JA JUKUPARK SEKÄ GOLF. KALLANKARIT, MAA- JA ULKOKALLA OVAT AINUTLAATUISIA ITSEHALLINTOKOHTEITA HISTORIOINEEN. MONIPUOLISUUS ERI AKTIVITEETTIEN, LIIKUNTAMAHDOLLISUUKSIEN JA MAJOITUKSEN SEKÄ PALVELUJEN OSALTA TEKEVÄT KALAJOEN HIEKKASÄRKISTÄ VETOVOIMAISEN KOHTEEN. MISSÄ MUUSSA SUOMEN RANTAKOHTEESSA ON SAMANLAINEN PALVELU-, KULTTUURIKOHDE- JA MAJOITUSTARJONTA KUIN KALAJOELLA, JA MISSÄ MUUSSA KOHTEESSA SUOMESSA ON TARJOLLA 4 ERI CAMPINGALUETTA, SATOJA TASOKKAITA LOMA-ASUNTOJA, MONTA HOTELLIA USEITA RAVINTOLOITA; KAIKKI MEREN LÄHEISYYDESSÄ?

Sun Arenan tarve?

TIETENKIN MATKAILUYRITTÄJÄT TOIVOVAT HANKKEEN TOTEUTUMISTA; TOISIHAN SE TAKUULLA LISÄÄ ASIAKKAITA YMPÄRIVUOTISESTI JA TÄTÄHÄN NIMENOMAAN KAIVATAAN. ERI TAPAHTUMAT JA AKTIVITEETTIMAHDOLLISUUDEN LOISIVAT AIVAN UUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖN JA MAHDOLLISUUDET KASVULLE. ELI TARVE SUN ARENALLE ON EHDOTTOMASTI.
ITSE USKON, ETTÄ SUN ARENA TOISI UUDEN SUUREN PIIKIN JA SYSÄYKSEN KALAJOEN MATKAILUN KASVUUN SEKÄ KOKO ALUEEN TYÖLLISYYDELLE JA SITÄ KAUTTA KALAJOEN VEROTULOJEN KASVULLE.

2 kommenttia:

  1. Sun Arena-projektin onnistumisen turvaksi vaaditaan vähintään joko

    a) rautatieasema
    b) liikennöintilentokenttä
    c) monipuolisemmat bussivuorot kalajoelle päin, eikä kaupungista ulospäin.

    Jokin tai useampi näistä turvaisi Sun Arena-projektin ympärivuotisen kannattavuuden.
    Kaikki käyttäjät EIVÄT halua saapua kaupunkiin omalla ajoneuvollaan.

    Ennen areena-hanketta minun nähdäkseni kannattaisi hoitaa kulkuyhteyspuoli kuntoon.

    Tyhjillään tai edes satunnaiskävijöillä Sun Arena-projekti ei tule olemaan taloudellisesti järkevään niin järjestäjälle kuin käyttäjillekkään.

    Täsmällisempi suunnittelu matkailun saralle voimaan mahdollisimman pian.

    Terveisin
    Matkailualan työllistämä Kalajoen kaupungin asukas.

    VastaaPoista
  2. Bloggari kiittää komentista ja samalla pyytää anteeksi, että sen julkaisu kesti _ bloggari oli lomalla.

    Toivottavasti saada lisää keskustelua aikaiseksi. Blogin ei ole tarkoitus olla pelkästään informoiva, vaan keskustelu on suotavaa.

    Kommenttiin Bloggari hieman kommentoi.
    Enemmän kuin kulkuyhteyksistä Bloggari on huolissaan majoituspaikoista; mihin ne kaikki 20.000 kävijää kerrallaan majoitetaan?
    Bussikyydit tulijoille Kokkolasta, Oulusta ja Yliveiskasta sekä muualtakin järjestyvät tarvittaessa vaikka viikossa - kyllä Suomessa busseja piisaa ja tarjonta kyllä vastaa kysyntään tarvittaessa.

    Majoituspuolikin varmaan ratkeaa, jos Areena tulee. Bloggari uskoo, että alkaapa aikamoinen kilke ja kalke, kun uusia majoitustiloja aletaan rakentaa. Kysyntähän loi tarjontaa. Tulispa rakentajille töitä oikein rutkasti ja pidemmäksi aikaa.

    Bloggari kyllä ihmettelee Arvoisan Anonyymin hieman nihkeää asennetta. Matkailualalla työllistyneen luulisi nimenomaan olevan Areenan kannalla, kun sehän toisi ympärivuotisesti töitä muillekin kuin Anonyymille.

    Onneksi kaupungin päättäjistä suurin osa on asian ymmärtänyt; toisihan Areena monille aloille (rakennus, kuljetus, majoitus, ravitsemus ja muut palvelut) lisää työpaikkoja ja tätä kautta verotuloja ja eikä Areenan kiinteistöverokaan ihan pieni varmaankaan olisi. Samalla kuntalaisille tarjotut liikuntamahdollisuudet kasvaisivat kertaheitolla.

    kalajoen ja Hiekkasärkkien kävijämäärät eivät vielä ole läheskään saavuttaneet "kriittistä massaa", joka tarvitaan ympärivuotisen, palveluiltaan sekä infraltaan monipuolisen, kannattavan ja vetovoimaisen matkailukeskuksen syntymiseen.

    Bloggari henkilökohtaisesti on kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että jos joku on valmis investoimaan, niin siitä vaan. Tällaista lottovoittoa Kalajoelle ei ihan joka päivä ole tarjolla! Ottajia hallille varmaan on kyllä muuallakin.

    Ettei vain historia kuitenkin toistaisi itseään, kuten kävi aikanaan urheiluopiston kanssa. Toisena esimerkkinä Bloggari muistaa Pieksämäen pöljyydet, kun Nokia ja Lidl eivät saaneet sopivaa tonttia ja veivät investoinnit ja sadat työpaikat muualle; toinen Jyväskylään ja toinen Heinolaan. Ja sitten jälkeenpäin Pmäellä itkettiin ja kärvisteltiin.

    Miettikääpä tätä ja nähkää metsä puilta isossa mittakaavassa.

    VastaaPoista